Om betalningsalternativ


Webbutiken är kopplad till Payson Checkout system, vilket innebär att man kan betala med kort, via din bank, faktura eller sms, WyWallet. Detta sker via företaget Payson och de sköter alla fakturerings- och betalningsfrågor.Det finns möjlighet att delbetala din räkning om du köper mer än för 300 kr. Du kan läsa mer på www.payson.se.

 Här svar på vanliga frågor om fakturor:

Hur får jag min faktura? Kan jag få min faktura via post?
Din faktura skickas till den e-postadress du angett vid köptillfället.
Fakturan skickas till dig samtidigt som e-butiken anger att de har skickat ut din beställning för leverans.
Om du inte har fått fakturan kan den alltid återfinnas i .pdf-format inne på ditt PaysonKonto.
Eventuell påminnelse skickas till din fysiska postadress.

 


Kan jag flytta fram mitt förfallodatum?
Du kan kontakta oss (Payson)  om du vill flytta fram förfallodatumet på din faktura under förutsättning att fakturan inte är förfallen. Förfallodatum kan som längst flyttas fram 10 dagar.

 


Hur betalar jag min faktura?
Fakturan betalar du till det PlusGiro-kontonummer som står angivet på fakturans inbetalningskort. Där ser du också det OCR-nummer som ska anges vid betalning.
Observera att det inte går att betala sin faktura via sitt PaysonKonto.

 


Hur delkrediterar jag en faktura?
Om du som säljare behöver hjälp med att delkreditera en faktura vars order redan har skickats så kan du kontakta oss (Payson) för att få hjälp med detta.

 


Hur många dagar har jag på mig att betala?
Du har 14 dagar på dig att betala från det att din order har skickats.
Om du behöver förlänga tiden för betalning av någon anledning så kan du kontakta oss (Payson)

 


Jag vill skicka tillbaka de varor som jag har beställt. Hur gör jag?
Kontakta företaget som du har gjort beställningen av för att få information om hur du ska göra din retur och vad du ska göra med din faktura.

 


Jag har fått en påminnelse trots att jag har returnerat varorna
Då kan det vara så att företaget som du har gjort returen till ännu inte har mottagit den. Kontakta då företaget för att ta reda på om din retur är mottagen. Företaget kan då kreditera din faktura.

 


Kan jag dela upp min faktura?
När du får din faktura så kommer det att stå ett lägsta belopp att betala på fakturans inbetalningskort. Om du betalar mindre är hela beloppet kommer du på börja ett avbetalningsförfarande. Observera villkoren som framgår på fakturan. Beroende på fakturans totalbelopp kan denna lägsta summa variera.

 


Varför blir jag nekad att handla med faktura?
Det görs alltid en kreditkontroll vid varje köptillfälle, om kreditkontrollen inte går att utföra eller om köparen inte är kreditvärdig så nekas köpet. Har du frågor kring detta så är du välkommen att kontakta oss (Payson)

 


Jag har betalt fakturan men fått en påminnelse, måste jag betala påminnelseavgiften?
Har du betalat fakturan de senaste dagarna så kan du bortse från påminnelsen. Om du vill vara helt säker på att vi har mottagit din betalning så är du välkommen att kontakta oss. Observera att det kan ta upp till 3 bankdagar för oss att se din betalning.

 


Jag har fått varor men ingen faktura?
Fakturan skickas med e-post, så kontrollera din inkorg och eventuell skräppostmapp. Om du loggar in på ditt konto på Payson så finner du även fakturan där. Kontakta annars företaget som du har handlat av och meddela att fakturan har uteblivit.

 


Varför har fakturan blivit avbruten?
Troligtvis så har säljaren då valt att avbryta fakturan. Fakturan kan också avbrytas automatiskt efter 20 dagar om säljaren inte har angivit ordern som skickad. Ta då gärna kontakt med säljaren för mer information om varför fakturan har blivit avbruten.